Akademiets forside | Lektion 4 | Lektion 5

 

Backgammon Akademiet

opgaver til Lektion 4:

åbningsspillet – kampen om nøglepunkter

 

Opgave 1

Hvid skal rykke 41.

 

Opgave 2

Hvid skal rykke 41.

 

Opgave 3

Hvid skal rykke 31.

 

Opgave 4

Hvid skal rykke 31.

 

Opgave 5

Hvid skal rykke 31.

 

Opgave 6

Hvid skal spille 51.

 

Opgave 7

Hvid skal rykke 32.

 

Opgave 8

Hvid skal rykke 54.

 

Opgave 9

Hvid skal rykke 22.

 

Opgave 10

Hvid skal rykke 51

 

Svar

Opgave 1: Efter et sort split er det vanskeligt for hvid at gøre noget konstruktivt med 41. Hvid må derfor fratage sort nogle mulighder for at forbedre sin stilling. Hvid kan sætte to sorte brikker på baren med 6/2* 2/1*, hvilket er det bedste ryk.

Opgave 2: I åbningen kæmper vi om de vigtige punkter. Med 1'eren er det nødvendigt at hitte på 5-punktet. Nu står den hvide brik på et felt, hvid gerne vil besætte. Så hvid lader brikken stå og spiller 24/20 eller 13/9 med 4'eren.

Opgave 3: Får vi chanchen for at lave 5-punktet, skal vi næsten altid gribe den. Sort har lavet 21-punktet, men det betyder ikke, at vi skal slotte på 20-punktet, hvis vi kan lave noget godt et andet sted på brættet. 8/5 6/5 er det rigtige træk.

Opgave 4: 5-punktet eller 20-punktet? Når vi har slottet 20-punktet ser det godt ud at gøre arbejdet færdigt med 24/20. Det giver hvid en meget solig position. Men det er stadig også rigtig godt at lave 5-punktet. De to ryk er næsten lige gode.

Opgave 5: Med de to sorte brikker på 14-punktet er den sorte stilling nu så stærk, at hvid ikke længere har en valgmulighed. Hvid må spille 24/20 for at forhindre et sort overfald.

Opgave 6: Igen kan hvid tage 5-punktet. Alternativet er at spille 24/18. Den sorte position er endnu ikke så truende, at hvid behøver at spille sikkert. Det rigtige er at tage 5-punktet med 10/5 6/5.

Opgave 7: I åbningen kæmper vi om de vigtige punkter, så hvid skal hitte med 6/4*. 3'eren spiller vi 16/13. På grund af det sorte blot på 20-punktet kan hvid dog også spille 3'eren fra 13- til 10-punktet. Det efterlader flere blots, men gør det nemme at dække eller at angribe videre på 4-punktet. De spil er lige gode.

Opgave 8: Hvid kan ikke hitte eller bygge. Hvid kan løbe med 24/15, hvilket i mange tilfælde kan være rigtigt. I dette tlfælde vil sort dog meget gerne hitte med en af sine mange overskydende brikker på midtpunktet og har mindre lyst til at hitte med en brik fra det strippede 17-punkt. Det er derfor bedre at spille 24/20 13/8.

Opgave 9: Hvid skal bruge 2 2'ere på at komme ind fra baren. Men hvad så med de næste? 23/21(2) eller 6/4(2)? 21-punktet er et godt defensivt punkt og 6-punktet er et godt offensivt punkt. Nøglen her er at se, at hvid er bagud i ræset, og at hvid jo allerede har lavet et defensivt punkt ved at komme ind på 23-punktet. Bar/23(2) 6/4(2) gør noget godt både for den hvide defensiv og for den hvide offensiv.

Opgave 10: Hvid står allerede dårligt og er nødt til at gøre noget aktivt for at udvikle sin position. Bar/24 13/8 er et sikkert spil, men det er slet ikke, hvad hvid har brug for her. Hvid er nødt til at spille bar/20 for at kæmpe om det vigtige 20-punkt. 1'eren kan spilles til 7-punktet eller 23-punktet. Hvid må koncentere sig om defensiven, så det rigtige træk er bar/20 24/23.

 

Akademiets forside | Lektion 4 | Lektion 5

DBgF.dk – Backgammon.dk – Dansk Backgammon Forbund